تعریف مختصر و مفید رذالت چیست؟
ابتدا واژه رذالت معنی میشود : فرومایگی، پستی، پلیدی
- عدول از حیطهی عدل و اعتدال، در تعقل، گویش و منش علیه سایرین که متضمن زوال عدل و خسران حق و اخلاق باشد.
توجه : رذالت، در فعلیت مستمر، تحقق مییابد.
از منظر روانشناسی تجربی میتوان اراذل را، در ده حوزه مورد بررسی قرار داد :
1- اجتماعی
2- انتظامی
3- نظامی
4- ی
5- حکومتی
6- حزبی
7- قضایی
8- مذهبی
9- اجنبی
10- سرمایه داری
تکوین رذالت شخصیتی را میتوان، در آنومی (نابسامانی) برههی خردسالی، کودکی و نوجوانی، منبعث از مضامین خطای اعتقادی، فقدان اعتقادی یا مسایل ژنتیکی افراد یافت. آنچه حائز اهمیت میباشد، تکوین بعد شخصیت مثبت اعتقادی و تکوین بعد شخصیت مثبت علمی، در روند پرورشی عقل و احساس خردسالان، آنان را از گزند رذایل مصون میدارد.
من بایست متذکر شوم که سنتهای جاهلی و اعتقادهای جاهلی، در آنومی شخصیتی، نقش بسزایی ایفا مینمایند که زیان خود را معطوف سایرین میسازند. بنابراین آنومی بنیادین رذایل بشری، به قرار ذیل میباشد :
1- نابسامانی عاطفی
2- نابسامانی تربیتی
3- نابسامانی محیطی اعم از اجتماعی، اقتصادی، ی و فرهنگی
اغلب اراذل، به تمایلات پرخاشگری و خشونت سادیسمی و روانی، در موضع تهاجمی اعم از خود آگاه یا ناخود آگاه مبتلا هستند که برخی این خصال را عیان و بعضی مدتهای مدید، نهان میسازند.
توجه : بین اراذل ثروتمند و اراذل مستمند تفاوت است :
- اراذل ثروتمند بدلیل مازاد بر نیاز مادی و معیشتی و نابسامانی های فوق الذکر، رذیل میگردند.
- اراذل مستمند بدلیل نیاز مادی و معیشتی و نابسامانی های فوق الذکر، رذیل میگردند.
مازاد بر نیاز و نیاز، درتکوین ناهنجاری شخصیتی و اعتقادی افراد، نقش بسزایی دارد که بیماریهای سادیسمی، روحی و روانی را میافزاید؛ چه اشرافیت، در وفور اسراف و تنگدست، در وفور محرومیت، به رذالت میگراید. در مثال فردی قاچاقچی مواد افیونی از مازاد بر نیاز خویش برای مبادلهی مواد افیونی سود میجوید. همچنین فردی سارق، بدلیل نیاز خویش اقدام، به ی مینماید. بنابراین شعار نه مازاد بر نیاز و نه نیاز، بلکه همه بی نیاز، جامعه و حاکمه را بسوی اعتدال و عدل ایمن سوق میدهد. لیکن اکنون ایران با بحران سرمایهداری و فاصلهی طبقاتی مواجه میباشد که همچون سایر ملل جهان مدیریت شده است؛ چنانکه الیگارشی مستدام بوده است.
برخی از افراد رذیل، در انتخاب مکان و زمان برای ابراز رذایل شخصیتی و اعتقادی خویش، نسبت به سایر اراذل، از هوش برتر برخوردارند؛ چنانکه آنان از مسیر قانونی عقدهای پنهانی و بیماری روانی و سادیسمی ناخود آگاه یا خود آگاه خویش را، به منصه ظهور میرسانند که البته! گروهی از مردم جامعه، این اراذل قانونی را، در برابر اراذل اجتماعی، ناظم اجتماعی میخوانند. همچنین قانونگذاران، حضور انتظامی و نظامی این گروه از اراذل با هوش را، غالباً، در ساختار امنیتی، اامی میدانند؛ خاصه آنکه حضور اراذل با هوش را حافظ امنیت الیگارشی و سرمایه داری مییابند.
هیجان و استرس، در بسیاری از پرسنل نظامی و انتظامی، در مواقع بحران عملیاتی و درگیری فیزیکی، موجبات ظهور بیماری های روحی، روانی، عصبی و سادیسمی را برای آنان فزونی میبخشد. اکنون آنان، در دراز مدت، به پرخاشگری تهاجمی و جنحی فیزیکی گرایش یافته، از ابراز آن التذاذ مییابند. از اینرو اغلب چنین افرادی از رفتارهای استبدادی و دیکتاتوری پیروی مینمایند. این گروه اکثریت نظامی و انتظامی، خود آگاه یا ناخود آگاه مجرم و متهم را پس از دستگیری، مورد ضرب و جنه، شکنجه و قتل قرار میدهند.
از منظر روانشناسی جنایی، بی قیدی عاطفی یا وقفهی عاطفی، دخیل، در جرایم، خاصه جرایم فیزیکی میباشد.
ماحصل کلام آنکه : اراذل و اوباش، در حوزه های مختلفه و طبقههای مختلفه، حضور دارند.»
نوشته : محمد مصدق، شهرستان تهران - چهارشنبه 27 آذر 1392
درباره این سایت